Labská Česko - 7/2018

Špindlerovka - Mělník / Kralupy

Sobota: V 9,22 jedeme vlakem do Prahy na Hlavák, na kolech přejíždíme na Masaryčku a odtud zase vlakem v 11,01 přes Český Brod do Kolína. Tam musíme na na jiné nástupiště a překvapuje nás, že musíme po schodech (v Kolíně!). Další vlak nám jede ve 12,42. Je to sice spěšňák, ale 954, takže docela děs, ale bere kola jako spoluzavazadlo, což je zase super. Jen kdyby tam toho místa pro kola nebylo tak málo (zrušila bych prázdnou 1. třídu a pustila tam kolaře!) a nás cyklistů, jedoucích do Kunčic, tolik moc :-). A to ještě přistupují kočárky! Ony jsou totiž na ostatních tratích výluky a s kolama je to problém, takže se každý asi radši kodrcá tudy. Opravdu to kodrcá, drncá, skřípá a vleče se.

V Kunčicích jsme až ve čtvrt na 4 a na nádraží všichni koukaj kolik nás tu vystupuje. Do vlaku na Vrchlabí (1 vagonek motoráčku) se samozřejmě nevejdem, takže nás většina jede po ose (jsou to 4 km). Druhá parta to valí po cyklostezce, my 2 po silnici, protože po cyklo pojedeme zítra.

Počasí je polojasné, ale je jen kolem 20°C a v noci má být jen kolem 6°, takže máme domluvené levné ubytování U Kubátů, které mohu vřele doporučit.

Město je zrovna rozkopané, hospody drahé a hodně se ochladilo a fičí vítr, takže nic moc. Končíme ve Švejk restaurantu v KD Střelnice, který se nám původně zdál drahý ale, oproti ostatním, nakonec není.

Najeto 10 km.

Neděle: Ráno vyjíždíme na nádraží raději dřív, abychom se vešli s kolama do vleku cyklobusu na Špindlerovku, ale nakonec je to v pohodě a kol se moc neveze. Včerejší banda asi míří jinam.

Bus vyjíždí v 9,15 a nahoře jsme v půl 11. Je oblačno, ale zima a příšerně to tu fičí. Rychle se přioblíkáme, děláme pár fotek a šupajdíme dolů. Zprvu jsou pěkné výhledy, ale brzy vjíždíme do lesa. Jedeme po silnici a u Dívčí lávky uhýbáme doprava na MTZ podél Bílého Labe k soutoku s Labem a pak dál Špindlerovým Mlýnem a odtud zase po silnici kolem Labské vodní nádrže a dál až do Vrchlabí. Je to pořád z kopce a jede se dobře, jen je pořád zima, ač tedy ne jako nahoře.

Cestou koukáme v restauračkách na jídla, ale všude je to drahé, tak ve Vrchlabí zajíždíme opět do Švejk restaurace. Slunko pálí, ale jak se schová a foukne vítr, tak je zima. Také je jen 16°C.

I dál se jede dobře, pořád mírně z kopce nebo po rovině, z Kunčic pak širokým údolím podél trati a, většinou neviditelného, Labe.

Hostinné cyklostezka míjí podél řeky, a až později zjišťujeme, že jsme měli jet raději městem, protože má pěkné centrum. Smůla. Kus za městem se CT2 napojuje zase na silnici a vede po ní pak ještě dlouho. (Teda je tam jedna obklička mimo ni, ale je to štěrkovkou do kopce, tak se raději vracíme na silnici.)

Podél přehrady Les Království je to hodně a dlouho do kopce až do vsi Nemojov a pak je z hlavní silnice sešup k hrázi přehrady – a ta je zrovna v lešení :-(. Ach jo. No nic jedeme dál po CT2, do kopce a kus polňačkou přes Filířovice a Nové Lesy a pak podél ZOO sešupem dolů do Dvora Králové.

Volám do Hostelu Student kde mají pokoje s TV a koupelnou. Je to vlastně internát, takže vybavení docela děs a hrůza. Myslela jsem, že půjdu na večerní prohlídku ZOO, ale pak už se mi nechce. Je pořád docela zima a fouká to. Dáváme sprchu, Pavel kouká na fotbal (proto jsme také tak často pod střechou s tv) a já jdu spát.

Najeto 65 km.

Pondělí: Ráno je zase modro a na slunci až vedro. Jedeme do centra města, ale moc se tu nezdržujeme. I když je náměstí pěkné, brzy pokračujeme po Labské CT2 dál. Za městem ji pak na chvíli opouštíme a jedeme raději na Žireč, což se zdá víc po rovině a ještě okoukneme zámek ve kterém je nejen Domov sv. Josefa pro pacienty s roztroušenou sklerózou, ale i cyklomuzeum. Bohužel je zrovna pondělí, takže mají zavřeno. :-(

Pokračujeme tedy na Kuks, jenže značení je tu cestou nějaké zmatené. Cyklo má vést po silnici, ale vede po ČTZ pěšinou podle Labe. Výhoda je, že je to po rovině, ale zavázej tu pěšáci. Na hospital jen koukáme ze zahrádky hospůdky od pivka. Do kopce se nám hrabat nechce.

Odtud je to trochu kostkovaně nahoru, poté po pěkné cyklostezce podél Labe, pak kus blbou cestou po ČTZ z Heřmanic do kopce, a pak už jsme v Jaroměři. Do Josefova nejedem, tam už jsme byli, tak míříme do centra k infocentru, kde se ptám na nějakou levnou restauraci, protože je akorát poledne. Navrhují nějakou u nádraží, tak jedeme městem po ČTZ a kousek od nádraží nacházíme jídelnu U berňáku, což asi není ta co mysleli, ale je ještě lepší než jsme doufali my. Ceny lidové a pro mne zbyla poslední porce květáku, který je úplně super. Pavel má rýži s masem a houbovou omáčkou a platíme 166 Kč. Jen pivo tu nemaj a otevřeno je jen po – pá přes obědy.

Pak zajíždíme do železničního muzea – výtopny Jaroměř, která je kousek odtud, ale nic moc tam nemají. Pokračujeme dál po silnici a v Jezbinách uhýbáme doleva a ocitáme se zpět na Labské cyklostezce, která tu vede podle řeky až do Hradce Králové.

Na kraji Hradce fotím parní loďku a je to to jediné co z města fotím. U mostu jsou veřejné wc a pak kus dál doprava Tesco v šíleném nákupním centru. Po nákupu jedem zpět a přes ten most do centra města, jenže to je na kopci a tam se nám nechce, takže jedeme dál, přes Orlici a k soutoku, který ale není vidět, a najednou zas jedem podél Labe. A pak najednou řeku opouštíme a cyklo nás žene dál po silnici na Třebeš a Vysokou nad Labem.

Stále po mírně zvlněné silnici jedeme na Bukovinu a Dříteč a pak už hledáme spaní. Přes Labe přejíždíme do Němčic a pak pod Kunětickou horou uhýbáme na cyklo 4125 do Kunětic. Za nimi se trasa stáčí zpět k Labi, ale hned je tu loučka vedle malého letiště. Je to blízko vsi, což se mi to moc nezdá, tak jedeme ještě asi 2 km dál, ale nic lepšího tam není. Naopak – je tam jen samé pole, chaty a rybářské plácky. Tak se vracíme a stan stavíme v rohu loučky s výhledem na Kunětickou horu.

Najeto 66,5 km.

Úterý: Spali jsme jako dřeva. Ráno je vymodříno a dělá se vedro. Vyjíždíme po silnici na Ráby, ale brzy uhýbáme silničkou na Brozany, kde se zase napojujeme na Labskou, a do Pardubic dojíždíme po cyklostezce podél Labe.

Hned na kraji města přejíždíme řeku a cyklo nás vede kolem zámku do centra. Náměstí je tedy trochu mimo trasu (proč?), ale za zajížďku stojí. Nakoupit jdu do Billy na hlavní třídě a pak ještě lezu na Zelenou bránu, z níž je krásný výhled.

A hned zase najíždíme na 2, přes most Kpt. Bartoše, kousek podle Labe, pak zas přes další most na Svitkov, po silnici na Srnojedy a přes zapadákovy Krchleby a Lány na Důlku, pak kus cestou do Opočínku, přes koleje a lesní cestou do Valů. Tam má být hospoda, ale je zavřená, tak dál nejedeme po Labské, ale po CT102 na Klenovku, což je trochu do kopce, ale jsou tu špendlíky :-).

V Klenovce jedeme doprava a najednou jsme na hlavní v Přelouči. Tak po ní jedeme (kus je i cyklo) a hledáme levnou restauraci. Centrum je zase na kopci, ale je tam Ičko a ta levná hospoda. Pro mne tedy mají k jídlu jen hermelín s bramborama za 85 Kč, zato maj ale výbornou domácí tatarku.

Po obědě jedeme dál po ČTZ po lávce přes Labe a na silnici přes Semín do Kladrub. Jsou 2 a prohlídka hřebčína je ve 14,30. Nejdřív myslím, že počkám, ale pak to vzdávám a jedeme dál. Fotím koně v ohradě a oni je jdou zrovínka zavřít. Je jich (těch lidí) požehnaně, někteří i na kolech a všichni s bičem. Přitom koně jdou sami a nám kdysi stačilo tleskat.

Dál jedeme po Labské cyklotrase, ale po docela mizerné silnici, a v Labských Chrčicích nás předjíždí banda, německy mluvících, cyklistů – taškářů. Odbočují doleva a strhávají nás s sebou, což je chyba, protože cesta přes Týnecké mokřady je kus úplně příšerná, zavezená šutrama. Raději se pak po MTZ vracíme zpět na silnici.

V Týnci je to na náměstí zase do kopce, ale jsme tam zároveň s tou bandou co jela podle Labe. Jdu nakoupit do krámku a koukám, že bandu to strhlo po silnici odkud jsme přijeli. Chudáci.

My jedeme dál správně kolem hřbitova. Cyklo se tu pěkně klikatí, ale minule jsme to vzali po silnici a byl tam příšerný krpál. Tohle je nejdřív po silnici, jenže ta se u lesa mění v hrůzu hrůz. Kořeny, kameny, hluboký písek – jet se moc nedá. Odbočka ze ZTZ je pak tak schovaná, že ji lze lehce přehlédnout. Nadáváme cestou do krpálu a až na něm zjišťujeme, že tu byla vyježděná zkratka od kraje toho lesa šikmo přes pole. Ach jo.

Ve Lžovicích najíždíme na silnici a jedeme po ní až do Kolína, protože víme, že cyklo podél Labe je drncačka. Blbý je, že je tu hlavní silnice a že nám slunce svítí přímo do obličeje a fouká protivítr. Dnes už je vedro. Naštěstí vede od Tří Dvorů do Kolína cyklostezka podle silnice, což je o dost lepší.

Blíží se večer, Pavel má zase fotbal a já bych si docela umyla hlavu, tak sháníme ubytování podle reklamní cedule na zdi a dovídáme se, že stojíme před jiným. Je to nějaká ubytovna Fit klub, pokoj s TV a koupelnou je na 1 noc dražší, ale lepší než ve Vrchlabí to teda není ani kvalitou ani vybavením. Jenže v té druhé ubytovně není TV.

Najeto 57,5 km, ale dost drncacích.

Středa: Spalo se krásně, postele jsou tu tvrdé a byl klid, jen z kraje trochu horko.

Ráno nejdřív jedeme do centra a pak přejíždíme Labe a dál pokračujeme po cyklostezce EURO 4 vedoucí po rovině podél silnice na Veltruby a Velký Osek a dál až do Libice nad Cidlinou. Přece se nebudeme drncat pěšinou po Labské, když víme jak to tam vypadá.

V Libicích zajíždíme k hradišti Slavníkovců a pak pokračujeme k soutoku Cidliny s Labem a po Labské, teď už asfaltované cyklostezce, pokračujeme dál.

V Poděbradech si dáváme ve vietnamské restauraci oběd a pak jedeme na parkovou kolonádu. Z pramene si doplňuju vodu a pak je to hnusné :-(. Překvapuje nás jak tu mají restaurace levná polední menu ač vypadají nóbl.

Na Nymburk pokračujeme pěknou Labskou stezkou po pravém břehu Labe, ve městě zajíždíme na náměstí a radši dělám nákup večeře, snídaně a pití. Pak přejíždíme železniční most a dál pojedeme po levém břehu. Nejdřív zpevněnou cyklo až do Pístů a pak se drncáme po CT0019 až do Hradišťka. Je vedro přes 30°C. Dál jedeme radši zase po silnici přes Semice, Přerov nad Labem a Císařskou Kuchyni až do Čelákovic. Nechce se nám drncat podle Labe.

Z Čelákovic se jede krásně, po asfaltované cyklostezce se to sviští. Projíždíme Lázně Toušeň a Brandýs a cestou už hledáme flek na spaní. Jenže buď jsou baráky nebo rybáři nebo fůra lidí. Na nejlepším plácku stanujou rybáři, takže za Brandýsem na odpočívadle jen večeříme a pokračujeme dál. Plácek nacházíme až za Zárybama u řeky, mimo cyklostezku. Místo je to pěkné, jen na druhém břehu Labe je zrovna uhnízděný šílený, hulákající rybář. Přesto stavíme stan a fotím krásný západ slunce.

Najeto 73 km.

Čtvrtek: Spalo se krásně, ale ráno přijeli k hulákajícímu rybáři další asi hluchý a ještě mají ňafacího psa. Svítí slunce a brzo už je zase vedro.

Vracíme se na cyklo do Kostelce nad Labem, pak přes most a doleva. Tam začíná drncačka a je pořád i naproti Neratovicum a za Spolanou uhýbá od řeky do Tuháně a do vsi Kly. Odtud je nečekaně pár km zase asfalt, ale před Mělníkem pak opět drncačka a pak šílený krpál do města.

Jedeme do centra k zámku a kostelu, fotím soutok a nakonec i lezu na věž, z které jsou krásné výhledy, ale schody jsou děs. Pak hledáme hospodu. Nejdřív jsou teda samé drahé, ale pak nacházíme dvě trochu levnější vedle sebe. Ceny jsou nakonec vyšší než co byly v ceníku u vchodu, ale konečně to není smažené.

Je strašné vedro. Jedeme do Ička, kde se dozvídáme, že je Starý most v rekonstrukci a přes řeku tak musíme přívozem, který je tedy zdarma. Tak jedeme dolů k řece, pak přívozem a pak opouštíme Labe a CT2 Labskou stezku a dál pojedeme po Vltavské č. 7, která je tu asfaltovaná a vede do Hořína, přes historické zdymadlo na plavebním kanále, a dál na Vrbno a Lužec podél neviditelné řeky. V Lužci přejíždíme dalším, tady už placeným, přívozem (20Kč) na druhou stranu Vltavy.

Rozhodujeme se jet jen do Kralup a vlakem domů, protože hlásej bouřky a už se to strašidelně mračí. Tady už se jede po silnici, ale nic tu nejezdí. A ty názvy: Křivousy, Dědibaby, Vepřek...

Projíždíme krajem chmele k Veltruskému zámku, pak přes lávku do Nelahozevsi, podél kolejí pod zámkem, pak pěšinou a cestou lesem z kopce a v Kralupech opouštíme cyklo Vltavskou a po cyklo Nádraží jedeme k nádraží. Tam kupujeme lístky a za 2 minuty nám jede vlak. A musíme opět po schodech :-(. Nechápu, jak jsem do nich to kolo vynesla, ale vlak stíháme :-).