ODRA - NISA 7/2017

ODRA-NISA 7/2017

Středa:

Autem jedeme do rekreačního areálu Kristýna, kde v kempu necháváme zaparkované auto za 60 Kč/den, a na naložených kolech vyrážíme směr Trojzemí, kde se stýkají hranice ČR, D a PL. Počasí je oblačné, lehce nad 20°C.

V Žitavě najíždíme na cyklotrasu Odra-Nisa a já hned kousek za městem, kde cyklo vede podél silnice, lepím píchlé přední kolo. Alespoň počasí se vylepšuje. Za Hirschfelde stezka opouští silnici a vede lesem vlnovkama podél řeky, a pak skrz pěkný Kloster Marienthal

Klášter Marienthal byl založen roku 1234 českou královnou Kunhutou Štaufskou za podpory jejího manžela, krále Václava I. a až do počátku 15. století a husitských válek podřízen víceméně zájmům Českého království.

a přes Ostritz a Hagenwerder, zase v blízkosti silnice, mezi jezerem Berzdorfer (které je ale až za silnicí, kolejema a stromama, takže není vidět) a řekou (která také není vidět) do Görlitzu, který má spoustu předvesnic, takže se jede zástavbou.

Hned na kraji města jsou bezplatné veřejné WC, kde bereme vodu, ač chvíli trvalo, než jsme přišli na to, jak to funguje. Od lávky přes řeku fotím polský Zgorzelec a pak jedeme do kopce do Starého města. Je tu plno věží a pěkných domů, ale náměstí nic moc.

Pak se chvíli motáme městem než zase nacházíme cyklo. Ta nás teď vede do krpálu ke hřbitovu a na Klingewalde. Pak najednou značka prudce uhýbá doprava na cestu a pak pěšinu a vede jinak než na mapě. My teda radši pokračujeme podle mapy, ale je to do kopce a pěkně jsme si zajeli. Za dálnicí stejně radši uhýbáme na Ludwigsdorf (přes který jsme měli radši jet, nedbaje značky) a za ním už hledáme spaní. Naštěstí tu stezka zase uhýbá k řece a jsou tu louky. Končíme u spadlého ohryzaného stromu. Asi jsou tu bobři. Mají tu cestičku a tůně. A je tu spousta ptactva. Najeto 60 km a pěkně se vyčasilo.

Čtvrtek:

Ráno je krásně, jen když se chystáme vypravovat, tak přijíždí traktor sekat trávu. Chvíli se tu motá a pak mizí. Asi nás chtěl vystrašit.

Vyjíždíme ve ¾ na 9 a pokračujeme dál na podél řeky a pak se zase uhýbá do vsi Zodel, po silnici do Deschky a silničkou doleva, pak doprava a kus lesem (zase jinak než na mapě), a vyjíždíme na silnici u Kulturinsel Einsiedel, což je obří park pro děti, hotel a kemp.

My pokračujeme přes Nieder-Neundorf a po silnici do Rothenburgu, kde hledáme supermarket. Ten nenacházíme a musíme se zeptat. Paní sedá do auta a vede nás tam! Super, to bychom nenašli. Obchoďáky jsou totiž při silnici na Horku. Nakupuju vody – mají ochucené minerálky, vajíčkový salát 250 g za 0,99 €, Pavlovi salám 200 g za 1€, banány, bulky.

Pak ještě chvíli pokračujeme po cyklo, která tu vede zase u silnice, a v půl 12 obědváme ze zásob na odpočívadle za Lodenau, u odbočky cyklostezky do lesa a k řece.

Dál stezka zhruba kopíruje řeku, ale není to tu pořád jen rovina, občas si vyšlápneme krátký kopec nebo ho sjedeme dolů. Většinou je to u vesnic, protože stezka přes ně vede. Spojili tu totiž cyklostezku se silničkou pro zemědělce, takže zabili dvě mouchy jednou ranou. Holt jsou chytřejší.

Jsou tu občas i odpočívadla a, v jednom místě, krásná vyhlídka na meandr řeky. V Pechernu si v malé restauraci dáváme malé pivo za 2€. Je drahé, ale naštěstí dobré, a přišlo k chuti.

Krajina je tu hodně lesnatá, místy pole, místy louky. V lese je chladněji, slunko hřeje. Za Sagarem je krásné vodácké tábořiště s lavičkama, stolama, kadibudkou a schodama do vody, ale je moc brzo, tak jedeme dál.

V Bad Muskau zase hledáme supermarket a ten je až na konci. Kupuju chleba za 0,99€, tuňáka konzervu za 1€, jogurty v akci po 0,39€ a pití. Pak ještě popojíždíme na hřbitov pro vodu, kousek se vracíme, a u vodojemu (které jsou tu všude moc pěkné) uhýbáme na Köbeln. Cestou se k nám připojuje i cyklotrasa.

A jedeme dál a dál, dlouho po silničce a pak zase po stezce a po valu. Je sice ještě málo hodin, ale my si chceme nechat město Forst na zítra, tak zastavujeme na posekané louce u řeky, od cyklo na valu, trochu chráněni vrbami. Večeříme na břehu řeky, pozorujeme vážky a je tu fajn. Stan stavíme asi v půl 8. Najeto máme 88 km.

Pátek:

Vyjíždíme po půl 9 a ve městě Forst se zase sháníme po obchoďáku. Naštěstí je jen kousek. Zase mne udivuje ten výběr všeho. Kupuju housky po 0,17€ a bramborový salát 400g za 1,15€ a kafe Latte Macciato v kelímku za 0,46€. K pití jablečný džus. Také vracím 2 prázdné plastové flašky do automatu u vchodu a dostávám 0,5€ zpět.

Zásoby máme a jedeme dál městem a pak po silnici až do Sacro a teprve tam se napojujeme zpět na cyklotrasu. Počasí se vylepšuje, ale žádný zázrak to dnes není. Jen se oteplilo. Cyklostezka, vedoucí zase po valu, je pak mokrá a časem dojíždíme i pár kapek a hrozivě se to mračí. Ještěže je v dosahu Guben, kde hned přejíždíme řeku do polského Gubinu a sháníme ubytování.

Rychle nacházíme ubytovnu U Lecha, kde je i směnárna a restaurace. Za pokoj pro 2 s TV a koupelnou platíme 24€ (100Zł) což je super. Kola ale máme zamčená v otevřené kůlně na dvoře.

Je něco po 12, tak se rozhodujeme zajít na oběd do té restaurace. Je sice trochu nóbl, ale jde to. Pavel si dává kuřecí řízek s volským okem a bramborama + půl talíře různé zeleniny, já smažené filé s bramborama a opět spoustou zeleniny. K tomu malé a velké pivo a platíme 12,5€ (50Zł) a hrozně jsme se nacpali.

Chvíli hrozně lilo, ale když vycházíme, tak už svítí slunko a dělá se hic. Jdeme se teda projít na trh (mají tu krásné kytky) a dáváme si točenou zmrzlinu mini (přesto obří) za 2Zł (0,5€).

Pak jdeme zpět na pokoj, dáváme si sprchu, pereme a lenošíme. Venku je, jako naschvál krásně, ale nakonec jsme se dočkali a večer přišla taková čina, že na dvoře vzniklo koupaliště, padaly nejen kroupy, ale i listí, větve a stromy. Chvíli lilo tak, že nebylo nic vidět. Netrvalo to sice dlouho, ale dešťově to vypadá i dál.

Večer sem přijeli nějací Slováci, asi dělníci z Německa, a zrovna když se chystáme jít spát, tak se začali sprchovat. Pokoj mají vedle nás, takže kravál. Naštěstí ne dlouho. V noci je mi vedro, ale až do 5 se spalo dobře. Pak Slováci vstávali :-(. Když odjeli, pokračujeme ve spaní.

Sobota:

Ráno jsou mraky, ale brzy se to zvedá a postupně i trhá. Koukáme co je venku popadaných větví a polámaných stromů. Už večer něco ořezávali a dnes pokračují v úklidu.

Odjíždíme před 9 a cestou k hranicím ještě fotím ruiny farního kostela. V Německu pak sháním supermarket a paní nás posílá do Lidlu, což je docela daleko tam a zase zpět na cyklotrasu. Ta vede při silnici a v Groß Breesenu doprava, chvíli cikcak, a v Coschenu k vodě a na val. Vypadá to, že včerejší čina byla jen ve městě, tady už žádné popadané větve nejsou.

V Ratzdorfu sjíždíme ze stezky k řece, na lavičce si dáváme kafíčko, koukáme na škeble a rojící se cyklisty, kteří jedou i po pěšině podél řeky… a vůbec nám nedochází, že jsme propásli soutok Nisy s Odrou. No co už.

Fouká hnusný protivítr a chvíli kape, ale pak se to zase vybírá. Stezka vede většinou pod valem, takže řeka není vidět a pak nás to žene pryč od řeky na Neuzelle. Potkáváme český pár cyklistů s miminem. Obědváme v Neuzelle na lavičce.

Dál jedeme po cyklo vedle silnice až K Eisenhüttenstadtu, kde na kruháku uhýbáme doprava na Ziltendorf. Tam samozřejmě nejedeme, ale směr to je. A sháníme market, abychom nakoupili kdyby se zkazilo počasí. Je to zase mimo náš směr, takže zajížďka, a když se vracíme a kousek popojíždíme naším směrem, je tam ta Norma taky. Ach jo! Většinou jsou obchoďáky někde schované. Ne jako u nás, kde jsou všude směrovky a obchoďáky skoro dominanty měst.

Ve Fürstenbergu konečně zase najíždíme na cyklostezku podél řeky na valu nebo pod ním. A furtem furt. Cyklisti docela jezděj, ale spíš se míjíme, když někdo zastaví.

V Aurithu si, ve stánku u ubytování, dáváme malé pivo za 1,90 € a jedeme dál. Pak nás to zase odklání pryč od řeky na Brieskow-Finkenheerd a Lossow a do kopce. Z 23 m n m vyjíždíme na 63 a pak podle hlavní silnice.

Na odpočívadle u křižovatky večeříme a kolem sviští všemi směry silniční cyklisti. Nechápeme. Po jídle pokračujeme na Frankfurt nad Odrou.

Sjíždíme dolů z kopce serpentýnama, což je dost nezvyk, a pak jedeme městem. Silničkáři pořád jezděj a my pak zjišťujeme, že je tu nějaký nelogický závod. Možná orientační, když každý jezdí jinudy.

Cyklo nás vede opět k řece, parkem s podivnýma zdma a na nějakou promenádu. Přejíždíme most a jsme v polské Słubici. Dál pojedeme chvíli Polskem, protože v Německu teď cyklo povede podél silnice a my už hledáme spaní.

Cyklotrasa Zielona Odra tu vede také po valu, jen povrch není asfalt ale dlažba, takže nic moc. Po čase už je jen tráva a pěšina, tak radši sjíždíme na polňačku pod valem. Nakonec nacházíme louku a přímo pod neposekaným valem, na němž tu vede cesta, stavíme stan. Najeto máme 85 km. Počasí bylo čím dál lepší, ale teď večer se to zase začíná mračit, tak se bojíme, aby nás to nevyplavilo.

Neděle:

Spalo se opět krásně, i když sem z dálky občas vítr zanesl nějaké techno. Jinak byl klid a teplo.

Ráno je na východě pošmourno, takže slunci chvíli trvý než usuší stan. Viděli jsme datla. Vyjíždíme ale už v půl 9 a pokračujeme polňačkou dál.

Až za dlouhou dobu se zase na valu objevuje kostkovaná cyklostezka vedoucí k nějaké rozhledně. My před ní však uhýbáme doprava na Górzycu a pokračujeme po, naprosto rovné, silnici na Kostrzyn. Ze Starého uhýbáme přes most do nového a jdu nakoupit do Lidlu. € berou a vrací złoté. Pak se vracíme přes Wartu zpět a potkáváme české motorkáře na Jawách. Také jedou k moři.

Zajíždím si nakouknout do ruin Starého Kostrzyna a pak přes opuštěnou hranici svištíme přes Odru do Německa. Tam se přeci jen jede líp.

Od Küstrin-Kietz jedeme na Bleyen a stezka vede někdy po valu, někdy pod ním. Odra je daleko, ale jsou tu slepá a stará ramena a louže. A spousta kvítí a ptactva.

Před Kienitzem se to klikatí a ve vsi jsou občerstvovny. My si však dáváme pivo až v Groß Neuendorfu (velké za 3€) a rovnou si říkáme o vodu.

A jedeme dál. Krajina je tak nějak pořád stejná. Odru vidíme jen občas a jen v Zollbrücke je přístup k vodě. O kus dál fotím železniční most, který je ale mimo provoz, jak u něj zjišťujeme.

Jedeme dál a dál, v Neuglietzenu nás to žene doleva a hned doprava a uháníme dál po cyklo podél silnice. Pak zleva přitéká Alte Oder (Stará Odra) a my se ocitáme mezi řekama. Po Staré Odře plují lodě a je na ní i zdymadlo.

Je to tu pěkné, ale vjíždíme do Národního parku Dolní poodří. Smůla. Zrovna se blíží večer a už máme skoro 90 km. Nakonec z NP vyjíždíme a končíme na odpočívadle před mostkem do Lunowa.

Je ještě brzo, i když máme najeto 91 km, tak nejdřív vařím těstoviny s rybičkama k večeři a Pavel se jede podívat dál, jestli nenajde něco lepšího. Nic nenašel, tak jíme, pak píšu, pak se myjeme, a teprve když se stmívá, tak stavíme stan. Snad to nebude nikomu vadit.

Počasí dnes bylo všelijaké. Ráno slunce, pak mraky a studený vítr, pak zase vyjasňování a oteplování. Tak 25°C.

Pondělí:

Tak jsme snad nikomu nevadili, kolemjdoucí/jedoucí se usmívali a jen zdravili. A spalo se dobře. Ráno lítaj husy a jeřábi. A hrozně studeně to fouká. Vyjíždíme v půl 9 a slunce přes opar už hřeje.

Jedeme po cyklostezce dál, v další vsi je za mostkem kemp a ve Stolpe je nějaká kulatá věž na kopci (věžový hrad Stolper Turm s vyhlídkou) a za mostem asi parkoviště pro karavany a zřejmě volné tábořiště, protože jsou tam nějaké přístřešky, pár stanů a hřiště. I dětské.

Stále po cyklo podél valu jedeme dál. Krajina tu vypadá jako maďarská puszta, akorát tady je to národní park. Prostě mokřady, slepá ramena, louky, pastviny… Viděla jsem i lišku.

U Zützenu jedeme rovně i když podle mapy jsme měli zahnout. Značené je to rovně a i nějaký cyklista nás posílá rovně. Most v Meyenburgu je totiž zavřený. Na druhý břeh Staré Odry tak přejíždíme až ve Schwedtu, kde hned sháníme obchoďák. Naštěstí je při silnici a nemusíme nikam zajíždět.

Obědváme na lavičce na promenádě u řeky a obloha se začíná zatahovat. A to dost hnusně. Pavel má bramborový salát s minikarbanátkama a já chleba s makrelou. Kousky chleba házíme vrabčákům a kachně. Já se dorážím kafíčkem, které je tu opravdu levné.

Pak pokračujeme dál, ale za městem je cyklostezka zavřená. Dáváme se teda po doporučené, ta ale vede po panelce podle jiného koryta, které se stáčí doprava k Odře. Za námi je černo a bouří. Ujíždíme co můžeme, protože by tu někde měla být odbočka doleva, po níž bychom dojeli na cyklo a přes most do vsi Gatow. Nakonec tu je, ale do vsi dojet nestíháme a musíme vydolovat pláštěnky. Ujíždíme pak v dešti a schováváme se ve vsi na zastávce autobusu. Kejsnem tam dvě hodiny. Leje jak z konve a když zmírňuje vyrážíme v pláštěnkách dál. Nemáme vodu ani jídlo tak musíme nakoupit v Gartzu, což je ještě 15 km.

Cestou zase začíná lejt a jede se strašně. Až u obchoďáku přestává. Nakupuju a jedeme po cyklo dál. Jede se teď hodně lesem, ale ani bez pláštěnky si to neužíváme. Všude je mokro a slimáci. I když už neprší, končíme v Mescherinu v kempu. Je asi půl 5 a obloha je všelijaká. Platíme 3€ za stan, 3,5 za osobu a € za sprchu. Vlasy si myju v umyvadle.

Cyklistů se tu sjíždí plno a je tu i jeden Slovák. Najeto máme 57 km.

Úterý:

V noci zase prší, ráno už naštěstí ne. I stan stihl oschnout. Je ale zataženo a nevábně. Hodně věcí máme navlhlých nebo mokrých.

Dál jedeme až v půl 10 a hned to bereme mimo cyklotrasu Odra-Nisa, po v mapě alternativní, v reálu neexistující, cyklotrase na Geesow. Jenže na Geesow vede panelka a dál pak jsou hnusné kostky (spíš šutry) kolem nějakého, teď rekreačního, mlýna až k Tantow Ausbau. To jsme si teda nepomohli.

V Tantowu se připojuje Odra-Nisa a cyklostezka vede podél hlavní silnice až k Damitzowu, kde zase uhýbá doleva na vedlejší silnici. Jenže je tam nějaká uzavírka, takže i jiný cyklista jede dál rovně. Tak jedeme taky. Aut tu moc nejezdí, ale krajina už tu není placka, spíš vlnovka. Přesto to jde a i počasí se vylepšuje. Po hlavní silnici jedeme až do Krackowa, kam zleva přichází cyklotrasa Odra-Nisa. Dál jedeme opět zkratkou a to po silnici přes Glasow, Retzin a pak doprava na Ramin. Tam už sice zase vede Odra-Nisa, ale my jedeme další zkratkou přes Schmagerow a na Plöwen, přes který zase vede cyklo, ale my to bereme další zkratkou mírně doleva. Jede se tu dobře a obědváme na lavičce. Pak zprava přichází cyklo a dál zase jedeme po ní. Řeka už je dávno někde daleko v Polsku a nás to vede kus od hranic přes Blankensee a Pampow.

Pokračujeme doleva na Grünhof a po silnici na Glashütte a Hintersee. Většinou se teď jede lesem a připomíná to tu jižní Čechy. I borůvky tu jsou. A houby.

Z Hintersee vede cyklo lesníma cestama a pěšinama, protože silnička je tu tvořena šutrama. Děs běs. Cestičkama jedeme až do Riethu a v Riether Stiege konečně vidíme moře. Teda on je to vlastně je záliv Štětínského zálivu, ale je tu i rozhledna.

Pak ještě kus po asfaltové cyklostezce a kus po lesní cestě a jsme ve Warsinu, odkud je zase vidět kousíček zálivu, a pak ještě jedem kus přes Vogelsang a jsme v Bellinu, za nímž je kemp. Jsme v přírodním parku Štětínský záliv, takže kemp to jistí.

Najeto máme 86 km a ještě musíme do města, s nevyslovitelným jménem Ueckermünde, nakoupit, protože nemáme nic. Kemp je rozlehlý a plac na stany je hned u maličké pláže. Voda až tak studená není, nohama do ní v pohodě vlezu.

Stavíme stan a nalehko jedeme do města. Po nákupech ještě zjišťujeme odkud tady jezdí vlak. Lístek se prý kupuje ve vlaku, ale ten jede jen do Pasewalku.

Jedeme zpět a za námi je strašidelně černo. Uháníme, pak v rychlosti jíme a na kolech se jedeme v rychlosti umýt. To už se zvedá vítr a zpět to máme akorát. Za chvíli leje. A kape nám do stanu. Pak chvíli přestává, je i kousek duhy, ale pak zase prší. Naštěstí ne moc a ne dlouho. Najeto 91 km.

Středa:

V noci už nepršelo a ráno je trochu pošmourno, ale jde to. Spalo se dobře, jen tu asi v 5 ráno řval racek. Balíme a jedeme na vlak. Už jsou zase mraky.

Vlak jede v 9,02 a lístky kupujeme u průvodčího. 5,50€ kolo + 8,30€ osoba. Děs, ale vlak je pěkný. Jen už je plný kol, takže jsme u dveří a stojíme. Jedeme ale jen asi půl hodiny, takže to nevadí.

V Pasewalku jdu koupit lístky dál, mám z toho hrůzu, ale bez problémů je kupuju až do Cottbusu a ještě dostávám vytištěné přestupy s časama a nástupištěma příjezdů i odjezdů. Neskutečné! Jízdenka je skupinová regionální 9-15h za 31€ / lidi a 11€ kola (a je možné, že jsme za kola platili zbytečně, že by nám platil už lístek z předchozího vlaku a kdybychom znali německé dráhy, tak jsme na tuhle jízdenku mohli zřejmě jet už z Ueckermünde).

Vlak nám jede hned v 9,44. Vlaky jsou pro kola jak dělané a pohodlné. První přestup je v Eberswalde a druhý v Calau. Návaznost do půl hodiny, jen v Calau není výtah, takže musíme po schodech. Nakonec na ten lístek jedeme až do Forstu, který je na cyklo Odra-Nisa. Návaznost byla hned a stihli jsme to do 15 h. Super.

Ve Forstu jedeme k obchoďáku, jdu nakoupit, protože nic nemáme a ani jsme neobědvali. Naproti sobě je tu Lidl a Netto, tak jdu do Netto. Akorát začíná pršet a prší a leje dál a dál.

Skoro do půl 5 stojíme pod střechou u obchoďáku, ale obloha je jednolitě zatažená, takže se nakonec odhodláváme jet dál v dešti s tím, že půjdeme někam pod střechu. Jenže kde nic tu nic. Ve městě je to hrozně drahé a v dalších vsích nic není nebo je zavřeno.

Chvílema pršet přestává, takže trochu schneme, pak zase prší… Projíždíme Bad Muskau, zajíždíme i do polské Łeknice, ale nic. V Łeknici je jen hotel za 42€ za pokoj se snídaní. Není to až tak moc, ale je to moc nóbl. Zrovna neprší, ale pak zase jo.

Už je šero, když přijíždíme do Sagaru. Tady je to tábořiště, ale to nechceme. Má tu být ubytování za 20€ /os, ale je až za městečkem. Je skoro 9 večer, takže na nás koukaj dost divně. Ale je to tu pěkné, přímo stvořené pro cyklisty. Najeto 46 km.

V noci je příšerná čina. Déšť, bouše, vichr.

Čtvrtek:

Ráno je zataženo, vítr, ale neprší. A hlásej oblačno, max 20°C. Vyjíždíme v půl 10 dál (teda vlastně zpět) po cyklo Odra-Nisa, která se tu dost vlní a vede hodně lesama. Časem vykukuje slunko a hřeje, ale vítr je ledový. Naštěstí nefouká proti.

V Rothenburgu dělám nákup v, nám už známé, Edece a pak projíždíme kus po cyklo, po níž jsme předtím nejeli. V Kulturinsel Einsiedel si dáváme zmrzku, kopeček za €, ale je dobrá a kopeček maxi.

Někde před Ludwigsdorfem zdravíme naše tábořiště u bobrů a do Zhořelce pak jedeme po silnici rovně a po rovině. Žádné nesmyslné zajížďky po cyklotrase.

Z města pak jedeme opět po cyklotrase. Na odpočívadle u Deutsch Ossig vaříme těstoviny s rybičkama (abychom je zase nevezli domu), po jídle ještě kousek popojíždíme a na louce, pod stráňkou s cyklostezkou, stavíme stan. Stále je oblačno a nedaleká silnice hlučí. Najeto 72 km.

Pátek:

Noc byla studená, takže stan je jak žmach. Slunce je za oparem, ale časem vylézá a je tepleji než včera. Spalo se docela dobře, jen odněkud opět hlučelo techno. Asi od toho Berzdorferského jezera.

Jedeme dál a je to už hodně podle silnice. Zase projíždíme klášter Marienthal a pak lesem podle vody. Občas je nějaký kopeček.

V Rosenthalu je u silnice obchod, tak jdu koupit pití a nějaké drobnosti, a pak stavíme až v Žitavě, kde fotím centrum. A pak jdu do Rossmanna a jen zírám jak je tu levno.

Pak ještě kousek a, po dnešních 35 km, jsme zpátky v kempu u auta. A jedeme domů.